Produced and mixed by Thobbe Englung
Mastered by Mathias Gyllengahm
Artwork & Design by Chris Rörland

Released 2019-08-02
Reviewed 2019-07-12

metalville

Thobbe Englund är en klassisk hårdrockare eller heavy metal-snubbe som trivs bra att skapa traditionell heavy metal med en del klichéer. Det har ofta varit tydligt att han är inspirerad av band som exempelvis Judas Priest vilket han nu demonstrerar än mer genom albumet Hail to the Priest som är ett coveralbum med Judas Priests låtar samt ett par av Halfords sololåtar. På ett sätt ganska förutsägbart då han gör covers från ett sådant band, men en del av låtvalen är lite överraskande, kanske då speciellt vad som valts bort. Hits som exempelvis Painkiller, Breaking the Law med flera kan ju tyckas saknas men samtidigt är det ju kanske lite roligare men några lite mindre vanliga låtar ur Judas Priests digra arkiv.

Heavy metal förstås, genren är knappast överraskande, knappast nyskapande och låtarna känns igen. De är för all del mer moderna än sina original men egentligen kommer de inte med några nya perspektiv eller vinklar till dessa låtar – de hade nästan kunnat vara inspelade av Judas Priest själva. Det man vill ha av ett cover-album är ju lite andra perspektiv av klassiska låtar. Thobbe känns lite fantasifattig i mångt om mycket och precis som med hans album är det svårt att bli överdrivet upphetsad då omslaget är det roligaste albumet har att erbjuda.

Visst finns riktigt positiva inslag såsom The Ripper och Between the Hammer and the Anvil, det är riktigt vassa låtar och riktigt bra covers. Men det finns också en del som känns som axelryckningar, som inte gör någonting för lyssnaren och som man bara låter flyta förbi för att sedan glömmas. Thobbes fans kommer säkert uppskatta detta album som trycker på rätt knappar för den inbitne tungmetallfanatikern, frågan är väl bara hur mycket avtryck detta album kommer att göra i stort. Mest troligt är väl att det inte kommer att göra alltför mycket väsen av sig och glömmas relativt snabbt.

Det är kul med covers, kul att höra band/artister tolka andras låtar men på det stora hela är det väl inte direkt något kreativt eller produktivt att skapa album med låtar som andra gjort. Hail to the Priest är en intressant kuriositet men inte direkt det mest spännande album jag hört, det är helt okej men det är inget album man kommer att minnas som ett av de mest intressanta från 2019.

Label: Metalville
Tre liknande band: Winterlong/Raubtier/Judas Priest